Účtovníctvo

Počet príspevkov: 2636, Posledná zmena: 22.08.2014, 12:43
Vaše meno:*
Emailová notifikácia:
Názov príspevku:*
Text príspevku:*
Vyplňte prosím všetky položky označené symbolom *.
re: Jedna platba pre viac faktur
(Mgr. Jaroslava Svrčková, 19.01.2012, 13:32, Reakcia na: Jedna platba pre viac faktur)
Dobrý deň,
príjem sumy 1000,- EUR bez náväznosti na doklad - by sme Vám doporučili zaúčtovať do PD s účelom-stĺpcom PD - Iný nezdaniteľný príjem. Následne zaevidujte do pohľadávky z faktúry na sumu 500,- EUR a do pohľadávky z faktúry na sumu 400 EUR,- ručne úhrady s dátumom a číslom dokladu bankového výpisu, kedy bola uhradená suma 1000,- EUR, čím zabezpečíte, že uvedené pohľadávky budú vysporiadané. Po tomto kroku cez interné doklady preúčtujte sumu vo výške 900,- EUR zo stĺpca - Iný nezdaniteľný príjem do stĺpca - Príjem za tovar, resp. Príjem za výrobky a služby. Zvyšnú sumu vo výške 100,- EUR, ktorú vraciate odberateľovi, zaúčtujte v PD ako výdavok s účelom-stĺpcom PD - Iný neovplyvňujúci daň z príjmu. Uvedené informácie sú len návodom na účtovanie, nie účtovným postupom, ktorým by ste sa mali výlučne riadiť.
re: Materiál
(Mgr. Jaroslava Svrčková, 19.01.2012, 12:36, Reakcia na: Materiál)
Dobrý deň,
sumu do riadku 5 Výkazu o majetku a záväzkov dopĺňa zo stavu zásob, ktoré evidujete na sklade, ktorý má príznak MATERIÁLOVÝ.
re: Zmena z neplatiteľa na platiteľa DPH
(Mgr. Jaroslava Svrčková, 19.01.2012, 12:02, Reakcia na: Zmena z neplatiteľa na platiteľa DPH)
Dobrý deň p. Marcin,
vzhľadom k tomu, že účtovné poradenstvo neposkytujeme, poprosím Vás uvedenú otázku ohľadom toho, kedy a za akých podmienok sa môžete stať platcom DPH a aké výhody, resp. povinnosti z uvedenej skutočnosti pre Vás plynú, konzultovať s daňovým poradcom. Informácie ohľadom toho, ako postupvať v prípade platiteľa, resp. neplatiteľa DPH pri vystavovaní faktúr v programe ALFA Vám v prípade záujmu poskytneme.
Zmena z neplatiteľa na platiteľa DPH
(Ján Marcin , 18.01.2012, 19:34)
Zdravím Vás, mám ešte nejasno v niektorých veciach mohli by ste mi to prosím Vás objasniť.
Som živnostník a ponúkam služby v oblasti prepravy, nemenovaná špeditérska firma ma platí od počtu prejdených km za týždeň, následne  mi pošlú objednávku na akú sumu mám vystaviť faktúru aby mi ju mohli vyplatiť.
Znamená to pre mňa že ak by som sa stal platiteľom DPH potom by som si mohol tých 20% z každej vystavenej faktúry odrátať do príjmov neovplivňujúcich základ dane?

Príklad č.1 - Neplatca DPH: Uhradená faktúra vo výške 511 EUR keďže som neplatca DPH nemôžem si odrátať žiadnu DPH čiže tým pádom na konci roka musím do daňového priznania z príjmov FO priznať plnú sumu tých 511 EUR ?

Príklad č.2 - Platca DPH : uhradená faktúra vo výške 511 EUR, ak by som bol platcom DPH mohol by som si teda z tejto sumy odrátať 20% ciže 102.20 EUR , a do daňového priznania by som priznal iba tu zvyšnú čiastku 408,80 EUR z celkovej sumy faktúry 511 EUR?

Za odpoveď Vám vopred ďakujem.
Jedna platba pre viac faktur
(Stano, 18.01.2012, 18:04)
Ahojky, mám takýto prípad: Klient mi zaplatil povedzme 1000Eur na objednávku v internetovom obchode, potom ked urobil bankový prevod mi volal, a ziadal úpravu objednávky. Tak sme sa dohodli a vysledkom nasej dohody bol obchod z 2 faktúrami, jedna bola na 500 a druha na 400 Eur. Lebo dostal zlavu. Preplatok som mu vrátil na úcet. Vie mi niekto poradit ako mám zaúčtovať príjem 1000 Eur bez faktúry, uhradu faktur a vratenie preplatku?
dakujem  za odpoved
Materiál
(Dana, 18.01.2012, 16:58)
Ďakujem za rýchlu odpoveď
a poprosím ešte o radu : odkiaľ ťahá do riadku 05 výkazu majetku  a záväzkov sumu za bežné obdobie ? Ešte raz vďaka
re: Poistná udalosť
(Mgr. Jaroslava Svrčková, 18.01.2012, 16:16, Reakcia na: Poistná udalosť)
Dobrý deň,
postup k účtovaniu poistnej udalosti nájdete na www.kros.sk/11265 v často kladených otázkach. Do políčka Fulltext zadajte text "poistná udalosť", následne sa Vám zobrazí návod: Ako mám postupovať pri účtovaní v programe ALFA, ak mi vznikla poistná udalosť?, podľa ktorého Vám doporučujem zaúčtovať vzniknutú poistnú udalosť.
re: Učtovanie PHL
(Mgr. Jaroslava Svrčková, 18.01.2012, 16:13, Reakcia na: Učtovanie PHL)
Dobrý deň p. Marcin,
v tomto prípade je na rozhodnutí užívateľa, pre ktorý spôsob uplatňovania výdavkov za nákup PHL sa rozhodne. Pokiaľ sa rozhodnete pre pašálne výdavky za nákup PHL, návod, ako v programe zaúčtujete pauášlne výdavky na PHL nádjete na www.kros.sk/11265 v často kladených otázkach. Do políčka Fulltext zadajte text "paušálne výdavky", následne sa Vám zobrazí postup k účtovaniu pušálnych výdavkov v programe ALFA.
Učtovanie PHL
(Ján Marcin , 18.01.2012, 16:02)
Ďakujem Vám za odpoveď, veľmi ste mi pomohli.
Predsa mám ešte len jednu otázočku : keby som neviedol evidenciu jázd tak potom by som si mohol uplatniť len spotrebované PHL do výšky 80% z celkového nákupu PHL, nemyslite si že by to pre mňa bolo výhodnejšie?
Ako by som to potom učtoval do PD ak niesom platcom DPH?
re: PHL
(Mgr. Jaroslava Svrčková, 18.01.2012, 15:36, Reakcia na: PHL)
Dobrý deň p. Marcin,
jedným zo spôsobov pre účtovanie výdavkov za nákup PHL  je uplatňovanie PHL do výdavkov podľa cien v čase ich nákupu a podľa spotreby uvedenej v technickom preukaze. V praxi to vyzerá tak, že každý bloček z nákupu PHL si zaúčtujete v plnej výške do peňažného denníka v stĺpci prevádzková réžia a zároveň si vediete knihu jázd, v ktorej zaznamenávate každú jazdu. Na základe knihy jázd je vypočítaná spotreba vozidla.
Z uvedeného vyplýva, že Vami opísaný postup je správny. Čo sa týka evidencie jázd, údaje z evidencie jázd nevstupujú automaticky do PD, t.z., že v tomto prípade nedochádza k duplicitnému účtovaniu výdavkov za nákup PHL.
Len pre informáciu, v prípade, že normovaná  spotreba, ktorú program vypočíta, je iná ako skutočná spotreba, ktorá závisí od spôsobu jazdenia, vzniká rozdiel medzi normovanou spotrebou a bločkami zaúčtovanými v peňažnom denníku, ktorý je potrebné v rámci uzávierkových operácií na konci roka preúčtovať do výdavkov neovplyvňujúcich základ dane. Môže sa vyskytnúť aj opačný prípad, kedy skutočná spotreba je nižšia ako normovaná. Vtedy sú daňovým výdavkom len skutočne vynaložené náklady na PHL.

Poistná udalosť
(Dana, 18.01.2012, 15:22)
Dobrý deň, podnikateľ mal poistnú udalosť na aute, ktoré má vložené do firmy. Autoservisu po oprave zaplatil plnú výšku a teraz mu poisťovňa zaslala faktúru a peniaze - sumu bez DPH.Ako mám toto plnenie poisťovne zaúčtovať ?
re: Stravné lístky
(Mgr. Jaroslava Svrčková, 18.01.2012, 12:51, Reakcia na: Stravné lístky)
Dobrý deň,
postup k účtovaniu stravných lístkov pre zamestnancov nájdete na www.kros.sk/11265 v často kladených otázkach. Do políčka Fulltext zadajte text "stravné lístky", následne sa Vám zobrazí návod: Aký je postup pri zaúčtovaní stavných lístkov, ktoré nakupujem pre zamestnacov?, podľa ktorého Vám doporučujem  zaúčtovať faktúru za nákup stravných lístkov, ako aj výdaj stravných lístkov zamestnancom.
re: Rozúčtovanie dokladu
(Mgr. Jaroslava Svrčková, 18.01.2012, 12:27, Reakcia na: Rozúčtovanie dokladu)
Dobrý deň,
rozúčtovanie jedného dokladu do viacerých účelov-stĺpcov PD nie je v súčasnej verzii programu ALFA možné. V priebehu apríla tohto roku plánujeme na trh priniesť nový produkt - program ALFAplus, ktorý má okrem iných funkcií, dopracovanú aj možnosť-funkciu - rozúčtovanie jedného dokladu v rámci rôznych účelov-stĺpcov PD.
Rozúčtovanie dokladu
(Marcela, 18.01.2012, 12:07)
Dobrý deň, prosím Vás v programe Alfa nie je ešte stále možné rozúčtovať jeden doklad na viac položiek? Už v roku 2010 ste sľubovali, že to bude v blízkej dobe zapracované do verzie. Ďakujem.
Stravné lístky
(Ivana, 18.01.2012, 11:48)
Dobry den, prosim o radu, ako mám zaúčtovať faktúru za nákup stravnych listkov pre zamestnanca? Nie sme platcami DPH.
napr. sme kupili 20ks x 3 eru,- = 60 eur + admin.poplatok 6,5 eur + DPH z admin.poplatku 1,30  =  67,80 eur
Ako zaúčtujem tuto faktúru? Celú do prevádzkovej réžie? Taktiez do Evidencie cenin. 
Nasledne hodnota stravnych listkov zrazenych zo mzdy zamestnanca = pomocou internych dokladov ID (Príjem) - Iny nezdanitelny prijem, ID (Výdavok) - Mzdy
Je potrebne este nieco zauctovat v suvislosti s tymito stravnymi listkami?

Dakujem za pomoc.
PHL
(Ján Marcin , 17.01.2012, 22:45)
Prosím Vás, potrebujem poradiť ako mám v alfe správne účtovať v peňažnom denníku výdavky na spotrebované PHL ak si vediem evidenciu jázd a chcem si uplatniť 100% na spotrebované PHL. Podnikám v oblasti prepravy - som prepravca, čiže poskytujem služby špeditérskym firmám. Niesom platcom DPH.

Uvediem príklad: za jeden mesiac mám bločky v hodnote 200 Euro, zaučtujem ich v plnej výške do PD ako prevádzková réžia(26) -  nákup PHL.
To isté uvediem aj do evidencie jázd len s tým rozdielom že tam neuvádzam cenu ale počet prejdených km, počet natankovaných litrov a cenu za liter, program to uz sám vypočíta.
Potrebujem vedieť či to robím správne alebo nie, či sa mi to už automaticky z evidencie jázd neprenáša do PD, či to potom nebudem mať náhodou 2x zaučtované v PD a tak mi vyjdu  2x vyššie náklady.
Ďakujem Vám pekne.
re: úhrada došlých faktúr v hotovosti
(Mgr. Jaroslava Svrčková, 17.01.2012, 08:06, Reakcia na: úhrada došlých faktúr v hotovosti)
Dobrý deň,
úhradu faktúry dodávateľovi cez ECR, zaúčtujete v PD ako výdavok z pokladne - s účelom/stĺpcom peňažného denníka - nákup tovaru, materiálu, príp. prevádzková réžia. Čo sa týka evidencie výberov z registračnej pokladne, v zákone č. 289/2008 Z.z. o používaní  elektronickej registračnej pokladnice nie je ustanovená povinnosť zabezpečovať funkciu Výber a následne tlač dokladu s označením Výber. Je to skôr užívateľská funkcia, ktorú v našich programoch zatiaľ nepodporujeme.
Z daňového úradu doporučujú mať evidenciu zvlášť  ďalšej pokladnice, z ktorej  sa uskutočňujú výbery  na nákupy. Informácie ohľadom ranného vkladu Vám doporučujeme zistiť z vyššie uvedeného zákona, príp. na daňovom úrade. Dôvod, prečo Vám ranný vklad zaokrúhľuje na celé eurá, Vám v tomto okamihu nevieme poskytnúť. Pre viac informácií je potrebné kontaktovať nás e-mailom na: alfa@kros.sk. K urýchleniu komunikácie nám pomôže Vaše IČO, príp. zákaznícke číslo a takisto doplnenie informácie, aký typ ECR využívate.

re: článok 196 Smernica Rady 2006/112/ES
(Mgr. Jaroslava Svrčková, 16.01.2012, 15:20, Reakcia na: článok 196 Smernica Rady 2006/112/ES)
Dobrý deň,
v uvedenom prípade by sme Vám pre zaevidovanie takejto faktúry v evidencii záväzkov doporučili použiť typ dokladu - Faktúra EÚ len daň, ktorý zabezpečí smerovanie sumy do zdaniteľných obchodov - do riadku 09. a 10. - Tovar a služby, pri ktorých daň platí príjemca. Správnosť uvedených informácií, ako aj  ďalšie otázky ohľadom evidencie takéhoto záväzku, Vám doporučujeme prekonzultovať s daňovým poradcom.
re: číslo daňového dokladu v Alfe sa nevypĺňa automaticky
(Mgr. Jaroslava Svrčková, 16.01.2012, 11:52, Reakcia na: číslo daňového dokladu v Alfe sa nevypĺňa automaticky)
Dobrý deň,
číslo daňového dokladu v evidencii záväzkov vypĺňate na základe údajov z došlej faktúry, t.z., že do časti Číslo daňového dokladu uvediete číslo faktúry, ktorá Vám prišla. Údaj o čísle bankového výpisu, ktorým bol daný záväzok uhradený, nájdete v evidencii záväzkov - priamo v konkrétnom záväzku v dolnej časti - v časti úhrady.
úhrada došlých faktúr v hotovosti
(Pavol Pastorok, 16.01.2012, 10:16)
Dobrý deň,
chcem sa opýtať na úhradu dodávateľských faktúr v hotovosti.
Ako si to  mám zaúčtovať v PD úhradu dodávateľských faktúr.Dodávateľ mi s fak. dá aj doklad z ECR.Alebo keď potrebujem ísť na nákup tovaru napr. kancelárskeho ako si z kasy zaúčtujem výber v hotovosti, keďže cez voľbu sklad , zoznam ECR máme len možnosť vkladu.Teda ako máme urobiť výber v hotovosti ale aj keď chcem uhradiť z pokladne dodávat.faktúru. Ešte by som sa chcel opýtať, či ranný vklad musí byť taký istý ako bol stav zásuvky v predchádzajúci deň. A ešte mi prosím Vás poraďte keď dávam ráno vklad do pokladne, neberie mi centy, teda pri vklade 115,15, mi na doklade z ECR vklad píše hotovosť na celé čísla,čiže 115 € a  nie 115,15 € ako som zadal. Za radu vopred ďakujem.
re: preplatok dane
(Mgr. Jaroslava Svrčková, 16.01.2012, 09:48, Reakcia na: preplatok dane)
Dobrý deň,
ďakujeme za Váš príspevok s užitočnými informáciami aj pre ďalších daňovníkov.
re: preplatok dane
(Mgr. Jaroslava Svrčková, 16.01.2012, 09:44, Reakcia na: preplatok dane)
Dobrý deň,
príjem zo zamestnania nesúvisí s Vašou podnikateľskou činnosťou, t.z., že príjem zo závislej činnosti uvediete až v DP v oddieli V. - Príjmy zo závislej činnosti podľa § 5 zákona. Vzhľadom k tomu, že daňový preplatok, ktorý Vám vznikne, nesúvisí s Vašou podnikateľskou činnosťou, v rámci podnikania o ňom neúčtujete.
článok 196 Smernica Rady 2006/112/ES
(Martina, 15.01.2012, 19:39)
Dobrý deň, potrebovala by som pomôcť. Mám DF zo zahraničia na 250,-EUR dodanie služby podľa reverzného vyúčtovania -DPH účtuje príjemca (teda ja) podľa článku 196 Smernice Rady 2006/112/ES - mala by som teda účtovať daň na výstupe..Ako to spravím v JU? pomocou Interného dokladu? Je možné si uplatniť aj daň na vstupe?Poprosím o podrobný popis.
Ďakujem
preplatok dane
(ekonomrs, 15.01.2012, 17:27)
Preplatok na dani z príjmov zamestnanca nemá nič spoločné s podnikaním, takže vôbec ho netreba evidovať v rámci podnikania. Treba ho poslať na súkromný účet. Ak by Ste platili preddavky v rámci podnikania a vyšiel by Vám preplatok, tak to by Ste nohli prijať na podnikateľský účet a zaevidovať ako nezdaniteľný príjem. Tak ako daň je neuzanný výdavok a daňovému úradu je to jedno, či ho zaplatíte z podnikateľského alebo súkromného účtu, tak ist aj preplatok je nezdaniteľný príjem.
preplatok dane
(Daniela, 14.01.2012, 19:45)
Dobrý večer
Robím si danové priznanie a mám preplatok.Som ale zamestnaná na plný uväzok a od 1.10.2011 aj SZČO.V rámci podnikania mi vyšla danová strata 4 €.Takže preplatok mám zo zamestnania.Musím ho evidovať v rámci podnikania,alebo ten preplatok nesúvisí s podnikaním a či som povinná si ho dať poslať na podnikateľský,alebo súkromný účet?A posledná otázka,ak ho musím viesť v rámci podnikania,je to vlastne iný nezdaniteľný príjem?MOc vám ďakujem za pomoc a ochotu
Daniela