Nové opravné doklady v zmysle § 25a
Novelou zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH sa od 01. 01. 2021 do zákona dopĺňa nový § 25a a § 53b, ktorý zavádza novú možnosť zníženia základu dane pri dodaní tovaru alebo služby u dodávateľa – platiteľa, ktorému odberateľ úplne alebo čiastočne za toto dodanie nezaplatil a jeho pohľadávka sa stala v zmysle zákona o DPH nevymožiteľnou (napr. je vymáhaná v exekučnom konaní, odberateľ je v konkurze, oddlžení alebo zomrel, atď.).
Na uplatnenie práva na zníženie základu dane bude dodávateľ povinný vyhotoviť doklad o oprave základu dane (tzv. prvý opravný doklad, ďalej len I. OD) a odoslať ho odberateľovi. Na základe tohto dokladu bude odberateľ – platiteľ povinný vykonať opravu odpočítanej dane, ak si pôvodne uplatnil odpočítanie dane.
V daňovom priznaní k DPH (ďalej len DP DPH) sa budú tieto opravy vykazovať na riadkoch 26 a 27. V kontrolnom výkaze DPH (ďalej len KV DPH) sa budú opravy vykazovať v časti C1 (ak odberateľ bol v čase dodania zdaniteľnou osobu), prípadne v časti D2 (ak ide o občana).
V prípade, že po oprave základu dane (teda už po vystavení prvého opravného dokladu), dôjde k celkovej alebo čiastočnej úhrade predmetnej pohľadávky, je dodávateľ povinný vykonať opätovnú opravu základu dane vo výške prijatej platby a vystaviť druhý opravný doklad (ďalej len II. OD). Za úhradu sa považuje aj postúpenie pohľadávky inej osobe alebo vymoženie sumy v exekúcii a pod. Oprava zníženého základu dane sa opraví v tom zdaňovacom období, kedy sa platba prijme.
Vystavenie prvého opravného dokladu v zmysle § 25a – DODÁVATEĽ
Dodávateľ, platiteľ DPH, vystavil faktúru za dodanie tovaru inému platiteľovi DPH v hodnote 1 200 eur. Faktúra nebola uhradená. Vo februári 2021 splnila podmienky nevymožiteľnej pohľadávky a dodávateľ si uplatnil zníženie základu dane v zdaňovacom období 02/2021. Ako takéto doklady zaevidujeme v programe?
1. Pôvodná faktúra za tovar
2. Vyhotovenie prvého opravného dokladu
Dodávateľ vystaví I. OD v zmysle § 25a ods. 3 vo výške 1 200 eur v členení na základ dane a DPH.
Nakoľko nie sú ešte presne určené postupy účtovania pre nové opravné doklady, odporúčame zatiaľ použiť účet 315 (resp. účet 325 pri odberateľovi).
Pre jednoduchšie účtovanie zápočtu medzi pôvodnou faktúrou a I. OD alebo II. OD odporúčame vytvoriť si na evidovanie takýchto opravných dokladov samostatné číselné rady v odoslaných dobropisoch.
Po zaevidovaní I. OD doklad vytlačíme priamo z Evidencie účtovných dokladov kliknutím na šípku pod ikonu Tlač. Takto vytlačený doklad obsahuje všetky povinné náležitosti a môžeme ho poslať odberateľovi.
3. Zápočet medzi pôvodnou faktúrou a I. OD
Dodávateľ vykoná zápočet medzi pôvodnou faktúrou a I. OD. Pôvodná pohľadávka sa zníži o sumu DPH, ktorú si platiteľ nárokuje späť zo štátneho rozpočtu.
Vystavenie druhého opravného dokladu v zmysle § 25a – dodávateľ
V apríli 2021 prijal dodávateľ čiastočnú úhradu pohľadávky, ktorá bola nevymožiteľnou, vo výške 240 eur. V zmysle § 25a ods. 6 zákona teda vystaví opravný doklad (II. OD).
1. Inkaso pôvodnej faktúry
2. Vyhotovenie druhého opravného dokladu
Dodávateľ uvedie II. OD v DP DPH za zdaňovacie obdobie 04/2021 v riadkoch 26 a 27.
Pre tlač II. OD je možné využiť rovnakú zostavu ako pri I. OD. Túto je možné upraviť podľa vlastných požiadaviek pomocou tlačidla Upraviť zostavu. Ako si zostavu upravíte a následne uložíte sa dočítate TU.
3. Zápočet medzi pôvodnou faktúrou a II. OD
Dodávateľ vykoná zápočet medzi pôvodnou faktúrou a II. OD. Pôvodná pohľadávka sa zvýši o sumu DPH z prijatej platby, ktorú platiteľ DPH vráti späť do štátneho rozpočtu.
Zaúčtovanie nového opravného dokladu v zmysle § 25a a následne § 53b – odberateľ
Odberateľ bude účtovať doklad a opravovať odpočítanú daň v tom zdaňovacom období, kedy prijme opravný doklad. V DP DPH sa budú vykazovať tieto opravy na riadku 29 a v KV DPH v časti C2.