Jednoduché alebo podvojné účtovníctvo: Čo je pre váš biznis vhodnejšie?
Jednoduché alebo podvojné účtovníctvo: Čo je pre váš biznis vhodnejšie?
Keď sa povie účtovníctvo, väčšina podnikateľov si predstaví nekonečné tabuľky, faktúry a povinnosti voči štátu. No hneď na začiatku podnikania stojí daňovník pred dôležitým rozhodnutím– aký účtovný systém si zvoliť.
Rozdiel medzi jednoduchým a podvojným účtovníctvom v praxi zásadne ovplyvňuje administratívnu náročnosť, prehľad o financiách či dokonca možnosti rozvoja podnikania. Kým jednoduché účtovníctvo je vhodné najmä pre menších podnikateľov a živnostníkov, podvojné poskytuje detailnejší obraz o finančnom zdraví firmy a je povinné pre obchodné spoločnosti.
Na spôsob vedenia účtovnej agendy vplýva viacero faktorov, napr. predmet podnikania, právna forma spoločnosti, zložitosť podnikateľských aktivít, „veľkosť“ podnikania, zapojenie sa do investičných a iných projektov, atď.
Pripravili sme si pre vás porovnanie oboch spôsobov účtovania. Vďaka nemu sa budete vedieť rozhodnúť, čo je vhodnejšie práve pre vás.
Jednoduché účtovníctvo
Jednoduché účtovníctvo sleduje tok peňažných prostriedkov podnikateľa za konkrétne účtovné obdobie. Peňažné prostriedky majú podobu príjmov a výdavkov.
Pre potrebu zistenia základu dane je potrebné sledovať ich použitie a spätosť s podnikateľskou činnosťou. Vtedy hovoríme o zdaniteľných príjmoch a daňovo uznaných výdavkoch. Pri vyčíslení ich rozdielu za určité obdobie (kalendárny rok, kvartál, mesiac) zistíme základ dane za dané obdobie, a teda aj „výsledok“ hospodárenia. Ten môže byť zisk alebo strata.
Peňažné prostriedky, ktoré sa netýkajú podnikateľskej činnosti, ale napriek tomu sú súčasťou peňažného toku daňovníka, sa označujú ako nezdaniteľné príjmy a nedaňové výdavky. Tie nevstupujú do výpočtu základu dane daňovníka.
Daňovú evidenciu, paušálne výdavky a daňové priznania s automatickými funkciami si uľahčíte s pomocou programu Jednoduché účtovníctvo ALFA plus.
Podvojné účtovníctvo – ako veľká mapa podnikania
Podvojné účtovníctvo dokáže presnejšie vyjadriť finančnú situáciu podnikateľa. Dá sa prirovnať k „veľkej mape“ podnikania – vidíte nielen peniaze, ktoré máte v ruke, ale aj tie, ktoré máte dostať alebo zaplatiť.
Uplatňuje sa v ňom totiž časový princíp. Účtuje sa nielen o príjmov a výdavkoch, ale aj o výnosoch a nákladoch v danom účtovnom období.
Rozdiel medzi výnosmi a nákladmi je výsledok hospodárenia. Ak je kladný, hovoríme o zisku, ak je výsledok hospodárenia záporný, ide o stratu. Následne sa vyčíslenie výsledku hospodárenia ešte bližšie upravuje o pripočítateľné a odpočítateľné položky. Tým sa docieli jeho presnejšie vyčíslenie.
Príklad z praxe
Podnikateľ – živnostník vystaví dňa 21. 12. 2025 faktúru za svoje služby. Odberateľ faktúru uhradí dňa 3. 1. 2026.
Ak by živnostník účtoval v sústave jednoduchého účtovníctva, tak toto inkaso vystavenej faktúry bude preňho zdaniteľným príjmom, o ktorom bude účtovať v Peňažnom denníku v januári 2026. To znamená, že ovplyvní základ dane roku 2026.
Ak by živnostník účtoval v sústave podvojného účtovníctva, tak ešte v decembri 2025 pri vystavení faktúry bude účtovať o výnose za poskytnuté služby. Tento výnos patrí do zdaňovacieho obdobia 2025 a daňovník má povinnosť ho v tomto období aj zdaniť. Napriek tomu, že mu úhrada príde na bankový účet v januári 2026.
Kto sa môže rozhodnúť pre jednoduché účtovníctvo?
Jednoduché účtovníctvo môžu viesť fyzické osoby – SZČO, živnostník, slobodné povolanie, ktoré nie sú zapísané v Obchodnom registri.
Obchodná spoločnosť (s. r. o., a. s., k. s., v. o. s.) družstvo a ďalšie subjekty, ktoré sú zapísané v Obchodnom registri, majú povinnosť viesť podvojné účtovníctvo.
Kedy je vhodné sa rozhodnúť pre jednoduché účtovníctvo?
Ak podnikateľ patrí do skupiny subjektov, ktoré môžu viesť jednoduché účtovníctvo, je dôležité, aby sa zamyslel, či je preňho aj vhodné.
Jednoduché účtovníctvo sa odporúča viesť, napr. ak:
- Podnikateľské transakcie sú jednoduchšie, bez komplikovaných riešení.
- Podnikateľská činnosť si nevyžaduje vedenie širokej agendy napr. skladová, mzdová, majetková t. j. ide o SZČO/živnostníka, ktorého podnikanie má menšiu administratívnu náročnosť.
- Podnikateľovi je postačujúce sledovať peňažné toky a zostaviť účtovnú závierku pre jednoduché účtovníctvo (Výkaz o príjmoch a výdavkoch, Výkaz o majetku a záväzkoch), a to vo vzťahu k externým inštitúciám, ale i v rámci vnútorného riadenia a nastavenia podnikania. Napr. vzhľadom na potreby zapojenia sa do investičným projektov, vstup na zahraničné trhy, atď.
Pri vedení jednoduchého účtovníctva podnikateľ, ktorý nie je platiteľom DPH celé zdaňovacie obdobie alebo aspoň jeho časť, môže využiť možnosť uplatnenia si paušálnych výdavkov vo výške 60 % z celkovej sumy zdaniteľných príjmov z podnikania, maximálne do výšky 20 000 eur.
Vedenie jednoduchého účtovníctva sa neodporúča, ak:
- Podnikateľ je právnická osoba napr. obchodná spoločnosť, družstvo, ktorá je zapísaná v Obchodnom registri. Vtedy vzniká daňovníkovi povinnosť viesť podvojné účtovníctvo.
- Ak je podnikateľská činnosť rozsiahla a vyžaduje si vedenie podrobnej agendy.
- Podnikateľ rieši komplikovanejšie a rôznorodé obchodné transakcie, pričom potrebuje komplexnejšie a podrobnejšie podklady pre správne finančné rozhodnutia.
- Častokrát môže byť pre daňovníka náročné správne nastaviť daňovo – ekonomickú oblasť svojho podnikania.
Ak s tým nemáte skúsenosti, tak je vhodné nadviazať spoluprácu s niekým, kto má v tejto oblasti prehľad (účtovníčka, účtovná firma, daňový poradca, softvérová firma). Tí vám dokážu poradiť alebo vás nasmerovať k ďalším možnostiam zjednodušenia si svojho podnikania.