Konkrétny príklad vplyvu cien PHM na ceny stavebných prác
Konkrétny príklad vplyvu cien PHM na ceny stavebných prác
Vplyvu cien pohonných hmôt (PHM) na ceny stavebných prác sme sa prvýkrát venovali v našom blogu z konca apríla. Už vtedy boli ceny nafty a benzínu na výrazne nižšej úrovni ako na začiatku roka. V najbližších týždňoch napriek tomu naďalej klesali a svoje minimum dosiahli v 20. týždni, čo je zhruba polovica mája. Vzhľadom na takto nízke ceny sme sa rozhodli venovať im ďalšiu pozornosť. Preto sa teraz bližšie pozrieme na ich vplyv na ceny stavebných prác a uvedieme si aj konkrétny príklad.
PHM v databáze CENEKON
Možno si nie každý hneď uvedomí, že súčasťou Cenníka materiálov v programe CENKROS 4 sú aj nafta a benzín. Tie síce až na pár výnimiek nevstupujú do položiek prác, napriek tomu ich konečnú cenu často ovplyvňujú. A to primárne dvoma spôsobmi. Po prvé, prostredníctvom mimostaveniskovej dopravy. Tá je súčasťou ceny každej položky z Cenníka materiálov, ktorá ma hmotnosť.
Po druhé, prostredníctvom strojov vstupujúcich do položiek prác. Presnejšie povedané ich sadzieb, do ktorých vstupujú PHM. Najväčší vplyv strojov je samozrejme v položkách, kde majú stroje výraznejšie zastúpenie, čo všeobecne platí napríklad pre zemné práce, zvláštne zakladanie objektov alebo pozemné komunikácie.
Ceny PHM v databáze CENEKON pre prvý polrok 2020 boli určované koncom roka 2019. Tieto predpokladané ceny sú takmer zhodné s cenami zo začiatku roka 2020. V tomto čase pravdepodobne nikto nepočítal s tým, že v 20. týždni budú ceny o 20 % nižšie ako na začiatku roka.
Vplyv na konkrétnu položku práce
Pre lepšie demonštrovanie vplyvu cien PHM sme vybrali položku, kde majú stroje až neštandardne vysoké zastúpenie. Konkrétne ide o Vodorovné premiestnenie výkopku po spevnenej ceste z horniny tr. 1-4, nad 100 do 1000 m3 na vzdialenosť do 2000 m. Stroje tu predstavujú viac ako 60 % z celkovej ceny.
Po prepočítaní sadzieb strojohodín s cenou nafty z 20. týždňa nám tieto sadzby klesnú o cca 7,5 až 9 %.
Po následnom prepočítaní položky práce uvedeného vodorovného premiestnenia s novými sadzbami strojohodín zistíme, že cena klesla síce len o 18 centov, avšak na takej nízkej sume to predstavuje už nie úplne zanedbateľných 6,7 %.
Ako ďalej postupovať?
Cieľom nie je zakaždým, keď sa výraznejšie zmenia ceny PHM, prerátavať náklady na stroje a ich vplyv na cenníkové položky. Cieľom tohto príspevku je skôr uvedomiť si toto prepojenie a prípadne s ním uvažovať. Ako sme už uviedli vyššie, na prezentovanej položke tvorili stroje viac ako 60 % podiel z ceny. V databáze CENEKON sú položky prác s viac ako 50 % cenovým podielom strojov zastúpené len 2,5 % z celého počtu položiek. Ak napríklad vieme, že sa uchádzame o zákazku, kde sú práve takéto práce so značným zastúpením strojov a budeme ju v krátkej dobe aj realizovať, vytvára sa nám priestor na nižšiu ponukovú cenu oproti databáze, prípadne na vytvorenie rezervy.
Cenová úroveň 2020/II
Ceny PHM pre druhý polrok 2020 sa určujú s niekoľkotýždňovým predstihom pred vydaním verzie, ktoré je 1. 7. 2020. Použiť do databázy ceny, ktoré sú o 20 % nižšie ako na začiatku roka, by z pohľadu nasledujúceho polroka nebolo správne. Už v 21. týždni začali ceny nepatrne rásť a môžeme predpokladať, že ak nenastane žiadna nová mimoriadna situácia, ceny budú rásť aj naďalej. Či sa ceny vyšplhajú až na úroveň zo začiatku roka je otázne. V CENEKONE predpokladáme, že nie. Z toho dôvodu sme do cenovej úrovne 2020/II znížili ceny nafty a benzínu o 5 % oproti prvému polroku 2020.
Zdroje:
- Štatistický úrad Slovenskej republiky, Priemerné ceny pohonných látok v SR (týždenné)