Home office dnes nie je žiaden problém

V poslednej dobe čoraz častejšie počujeme o možnosti vykonávať prácu z domu. V nasledujúcom článku si posvietime na to, akými pravidlami sa riadi domácka práca a či je home office skutočne len o výhodách.

Rozdiel medzi domáckou prácou a home officom spočíva v tom, že domácku prácu vykonáva zamestnanec po celý čas pracovnej doby z domu alebo na inom, vopred dohodnutom mieste. Podmienky takejto práce sú jasné definované v zákone a musia byť uvedené aj v pracovnej zmluve.

Zamestnanec, ktorý vykonáva domácku prácu si svoj pracovný čas organizuje sám. Nemá nárok na príplatky za nadčas, víkend, sviatok, noc, ba dokonca si nemôže nárokovať náhradu mzdy, ak ide k lekárovi. Jedine, že by toto všetko dohodol so zamestnávateľom v zmluve. Ak to nebude v zmluve, Zákonník práce v tom má jasno – žiaden zákonný nárok.

Home office je nový trend v oblasti benefitov u zamestnávateľov

Jeho princíp spočíva v tom, že robíte presne to isté ako v práci, ale robíte to doma. Ako to vyzerá? Ráno zazvoní budík, ale namiesto ranného chaosu si v pokoji uvaríte kávičku, zapnete počítač a hoci aj v pyžame začnete pracovať.

Home office má len výnimočný charakter

Zákonník práce nehovorí o jeho podmienkach. Je preto dobré dohodnúť si „pravidlá hry“ ešte pred začiatkom výkonu práce z domu. Ak ešte len zvažujete, že tento benefit začnete ponúkať aj svojím zamestnancom, mali by ste všetko zakotviť v pracovnej zmluve alebo internej smernici. Odporúčam, aby ste určite vymedzili:

  • aké sú práva a povinnosti zamestnanca,
  • aké sú práva a povinnosti zamestnávateľa,
  • kto zabezpečí technické podmienky pre prácu,
  • či bude možné si home office naplánovať aj na časť dňa alebo len na celý,
  • či bude počet dní, kedy budú zamestnanci pracovať z domu nejako obmedzený,
  • či sa bude alebo nebude preplácať prípadný nadčas a za akých podmienok,
  • začiatok a koniec práce, aby si zamestnanci zámerne neplánovali home office v čase, kedy sa im to viac oplatí (v sobota, nedeľa, sviatok, noc,…),
  • či má nárok na náhradu mzdy ak ide k lekárovi alebo k nemu sprevádza rodinného príslušníka.

A aké sú reálne výhody?

Pýtala som sa na názor mojej kamarátky, ktorá tento benefit využíva pomerne často. Šárka pracuje ako projektová manažérka pre nadnárodnú firmu. Prezradila mi, v čom vidí výhody a v čom zase nevýhody home officu ona.

„Pre mňa je neskutočná výhoda, že mi ušetrí more času, ktorý by som strávila na ceste. Naša firma má kancelárie v štýle open space. Na veľkej ploche je nás aj 10, a keď každý telefonuje, rieši stretnutia a ja mám urobiť presné prepočty pre zákazníka, nemôžem sa sústrediť. Doma som našla pokoj a ticho, ktoré som potrebovala. Veľkou nevýhodou bolo, keď som pracovala doma dlhšie,  mesiac v kuse, neskutočne mi chýbal sociálny kontakt. Hoci len taký malý pokec s kolegyňou v kuchynke.”

Šárky som sa spýtala, či aj jej zamestnávateľ vidí v takomto štýle práce nejaké výhody a nevýhody.

Jednoznačne to firme znižuje náklady. My platíme doslova za každý prenajatý m2. Bežnou praxou je, že zamestnancov je oveľa viac ako pracovných staníc. Takže keď pracujem z domu ja, na mojom mieste pracuje niekto iný. No a nevýhody, hmm. Je to asi možnosť skontrolovať zamestnanca. Samozrejme, máme systémy, kde sa prihlasujeme a šéf vidí, na čom pracujem aj ako dlho. Ale ako všetko, aj toto sa dá obísť. Home office je do určitej miery aj o dôvere a o morálnej hranici každého.“

Komentáre k článku:

Súvisiace témy k článku:
KROS
Share via