Umelá inteligencia (nielen) pre podnikanie, časť 9: Voľby v USA vyhrala umelá inteligencia

Autor článku

Autor článku

Martin Spano je slovenský počítačový vedec, spisovateľ, futurista a popularizátor informatiky, programovania a umelej inteligencie. Prednáša na technologických konferenciách a zapája sa aktívne do verejnej diskusie o umelej inteligencii. V sérii svojich blogových článkov nás uvedie do sveta umelej inteligencie a jej potenciálu vo svete podnikania a účtovníctva.

Predstavte si, že existuje politik, ktorý rozpráva presne to, čo chcete počuť. Zdieľa vaše náhľady na rôzne témy, ba dokonca sa vyjadruje spôsobom, ktorý vám je sympatický. Takýto politik ale u vášho suseda žiadne body nezíska, pretože jeho náhľady na svet sú od tých vašich diametrálne odlišné. Politik si teda s cieľom získať hlasy musí vybrať medzi vami a vašim susedom, pretože oboch vás získať jednoducho nemôže. Respektíve nemohol. V súčasnosti to už vďaka umelej inteligencii možné je.

Sociálne siete

Ako sme si hovorili v predošlých dieloch, prieskum v oblasti sociálnych sietí došiel k prekvapivým výsledkom. Na základe pár desiatok “páči sa” vás sociálna sieť pozná lepšie ako vaši priatelia, v prípade pár stoviek “páči sa” vás už sociálna sieť pozná lepšie ako vaša partnerka. Na sociálnych sieťach je zároveň možné podľa profilu používateľa ponúknuť každému potenciálnemu voličovi text alebo video, ktoré je vyrobené jemu na mieru. Volič, ktorý by rád videl nižšie dane, dostane spot práve s touto témou. Iný volič, ktorému zasa záleží na sociálnych istotách, dostane spot o predvolebných sľuboch v tejto oblasti. Na sociálnej sieti je skutočne možné každému voličovi ukázať presne to, čo chce vidieť. Toto všetko je však závislé na použití umelej inteligencie. Voličov je totižto veľké množstvo, zároveň aj voličské preferencie sú také rôznorodé, že by na to v prípade ľudí bola potrebná doslova armáda. Umelá inteligencia však personifikáciu zvláda, ako sa povie, ľavou zadnou. Zoberme si príklad streamovacích služieb ako Netflix v prípade videa, či Spotify v prípade hudby. Tieto služby získavajú vaše preferencie a na základe nich vám dokážu odporučiť video alebo audio obsah, ktorý sa vám môže páčiť. Alebo si zoberme príklad odporúčacích systémov pri online nakupovaní. Podobne v týchto prípadoch vám na základe vašich predošlých nákupov dokážu tzv. odporúčacie systémy ponúknuť tovar a služby, o ktoré by ste mohli mať záujem. No a toto je presne systém, ktorý je v súčasnosti nasadzovaný v USA aj v politike, konkrétne v našom prípade v predvolebnom boji.

Manipulácia?

Mohlo by sa na prvý pohľad zdať, že je to zjavná volebná manipulácia. Lenže v takom prípade by sme za volebnú manipuláciu mohli považovať aj billboard či predvolebnú debatu. Oba prostriedky predvolebnej kampane totiž tiež “manipulujú” s názorom voliča. Rozdiel je iba v tom, že na “manipuláciu” typu billboard či debata sme už zvyknutí, ale použitie umelej inteligencie na zobrazenie personifikovaného predvolebného spotu je pre nás novinka.

A čo Slovensko?

Na Slovensko obvykle trendy prichádzajú s určitým oneskorením. V prípade technologických trendov však to oneskorenie až tak veľké nie je. Najneskôr v nasledujúcich parlamentných voľbách sa preto s personalizovanými predvolebnými spotmi stretneme podľa mňa aj na Slovensku. A možno to bude aj v niektorých skorších voľbách. 

Ponaučenie pre firmy

Podobne ako v politike, streamovacích službách či online nakupovaní sa personalizovaná reklama pomocou umelej inteligencie dá použiť aj pri komunikácii so zákazníkom. V akejkoľvek oblasti. Použitím tejto technológie môžete získať významnú konkurenčnú výhodu oproti vašim konkurentom, nakoľko budete vašim zákazníkov vedieť ponúkať práve tovar a služby, o ktoré budú mať záujem. Umelú inteligenciu sa preto určite oplatí pozorne sledovať.


Súvisiace témy k článku:
Komentáre k článku:
KROS
5 Shares
Copy link