Menu

Na čo si dávať pozor pri výbere informačného systému – II.časť

V pokračovaní blogu o radách pri výbere informačného systému sa budeme venovať technickej stránke, ktorú síce nevidíte, ale má výrazný vplyv na jeho výber.

Pri voľbe technológie treba myslieť na to, kde bude umiestnený server s databázou. Dnešný trend je presúvať všetko na cloud a tejto otázke sa nevyhnete ani pri výbere informačného systému.

Technológia

Server

Server môžete mať u vás vo firme a z neho vytvorený prístup pre jednotlivých klientov. Ďalšou možnosťou je externé datacentrum. Výhodou externého datacentra je nižšia vstupná investícia, pretože si server alebo priestor na ňom prenajímate a nekupujete. Tiež nemusíte riešiť jeho konfiguráciu, pretože je  preddefinovaná dodávateľom. Pri vlastnom serveri môžete s postupom času ušetriť na pravidelných poplatkoch. Tu však treba počítať s tým, že kúpa servera nie je posledná investícia a zariadenie si vyžaduje aj servisovanie, čo nemusí byť najlacnejšie.

Databázový systém

Ďalším dôležitým parametrom pri výbere informačného systému je spôsob, akým si uchováva dáta. Všetky väčšie a modernejšie systémy spracovávajú dáta v tzv. transakciách prostredníctvom SQL servera, čo zaručuje bezpečnosť dát počas ich spracovania. Žiaľ, ešte stále existujú informačné systémy, postavené na súborových alebo iných typoch databáz, ktoré nepodporujú transakcie. To spôsobuje problémy pri práci viacerých používateľov naraz. Určite odporúčam vyhnúť sa takýmto systémom, pokiaľ bude u vás pracovať naraz viac používateľov v programe.

Klient

Pri technológii si treba všímať tzv. klienta. Je to samotný program, s ktorým budete pracovať. Existujú dve základné kategórie klientov. Prvá kategória je klasická počítačová aplikácia, ktorá je charakteristická tým, že si ju do počítača nainštalujete. Takéto aplikácie sú typické prepracovaným systémom ovládania nielen myšou, ale aj klávesnicou a pomerne rýchlou odozvou pri práci.

Druhá kategória je tzv. „tenký klient“. Ide o systémy, ku ktorým pristupujete cez klasický webový prehliadač. Výhodou týchto systémov, je že ich nie je potrebné inštalovať a následne aktualizovať na klientskych počítačoch. Na to, aby ste mohli začať pracovať v tomto programe, stačí akýkoľvek počítač s webovým prehliadačom. Tento prístup je často lepšie optimalizovaný na dátové toky, a preto je vhodnejší pre použitie v prípade, ak máte pobočky na rôznych miestach a potrebujete, aby sa veľa používateľov naraz pripájalo k systému.

V prípade technológie nie je možné jednoznačne povedať, čo je tá správna voľba. Určite treba pri všetkom zvážiť výhody a nevýhody pre vašu firmu a rozhodnúť sa podľa nich.

Licencovanie

Licencovanie je najdôležitejším bodom výberu informačného systému. Väčšina softvérových firiem uvádza cenu informačného systému s ohľadom na dve hlavné časti. Prvá je samotný program, kde sa cena odvíja spravidla od rozsahu jeho použitia, resp. modulov, ktoré si zakúpite. Druhá časť je počet používateľov, ktorí budú s programom pracovať. Výsledná cena za softvérové riešenie sa tak môže pohybovať rádovo v stovkách až tisíckach eur.

Software as a Service (SaaS) je v posledných rokoch čoraz skloňovanejší výraz. Ide o zaujímavú alternatívu k predaju informačného systému, kedy si licenciu k systému nekupujete, ale si ju prenajímate. Hlavnou výhodou je cena vstupnej investície, ktorá býva rádovo nižšia, ako pri klasickom predaji informačného systému. Môže to byť pre vás výhodné, ak vidíte potenciál nového informačného systému pre vašu firmu, no nemôžete si ho dovoliť kúpiť.

Výhodou pri prenájme systému sú aj jeho pravidelné aktualizácie a starostlivosť o zákazníka, ktorá by mala byť v prípade takéhoto predaja samozrejmosťou. Ak si totiž systém kúpite, tak väčšinou máte v cene aktualizácie a podporu k systému iba na obmedzené obdobie. Po tomto období si musíte za aktualizácie a podporu zaplatiť.

Ako môže ONIX ERP systém pomôcť vašej firme?

Zistiť viac

Kúpa vs. vývoj

Pri výbere informačného systému máte možnosť nechať si naprogramovať systém na mieru pre vašu firmu. Táto alternatíva býva často veľmi drahá. Síce získate niektoré funkcie šité na mieru, ale spravidla nič navyše. Pri každej ďalšej požiadavke na systém, by ste si požadovanú funkčnosť museli nechať doprogramovať, čo stojí nemalé peniaze a trvá aj niekoľko mesiacov. Výhodnejšou alternatívou je voľba informačného systému od dodávateľa so skúsenosťami a nechať si doprogramovať chýbajúce funkcie, alebo modul. Získate tak vyladený systém, za ktorým stojí viac zákazníkov, garanciu jeho rozvoja, funkcie v súlade s platnou legislatívou a zároveň funkcie šité na mieru.Pevne verím, že som vám v týchto dvoch článkoch pomohol, ako sa správne rozhodnúť pri výbere vhodného informačného systému pre vašu firmu. Ak máte skúsenosti s implementáciou nového systému, napíšte nám nižšie do komentára vaše postrehy.

Na čo si dávať pozor pri výbere informačného systému – časť I.

Prečítať článok

Firmy, ktorým už ONIX pomáha

Samozrejme, že sme zvažovali aj iné programy. Vyhral fakt, že ONIX je rovnako ako OMEGA tiež od KROSU. Preto sme nepochybovali, že servis bude na vysokej úrovni. A nezmýlili sme sa. Všetko, čo nám bolo povedané, vždy platilo. A to je pre mňa veľké plus. Najväčší prínos je v objednávkovom module. Teraz presne vidíme, v akej fáze sa zákazka nachádza nielen u nás, ale vidíme informácie za všetky pobočky. Zobraziť prípadovú štúdiu.

Ing. Róbert Kováčik
AZ FLEX, s. r. o., Veľkoobchodný predaj izolačných materiálov



 

Skúšali sme rôzne systémy - niektoré boli staršie, iné novšie, ale žiadny nespĺňal všetky naše požiadavky. Všetky jednania sa vyznačovali serióznym prístupom. A preto, keď vyšla verzia s API rozhraním, bez váhania sme sa pustili do spolupráce. Zobraziť prípadovú štúdiu.

Radovan Cifra
BENDR, s. r. o., Veľkoobchod s elektronikou

Mám strašne rád štatistiky. Rád porovnávam a sledujem strategické údaje firmy. Je fantastické, že teraz dokážem plánovať tovar dokonca podľa sezónnosti. A tým, že sú všetky informácie v jednej línii, ONIX pre mňa znamená neskutočné zjednodušenie práce. Zobraziť prípadovú štúdiu.

Roman Hudáč
FEAST, s. r. o., Veľkoobchod so soľou

ONIXU prebehla rýchlo, s podporou na zákazníckej linke sme spokojní, vždy vyriešia naše otázky a požiadavky. ONIX hodnotím na 11 bodov z 10-tich. Zobraziť prípadovú štúdiu.

Richard Masár
Landart, s. r. o., Záhradníctvo (maloobchod, e-shop)

Zavedenie nového systému ONIX nám prinieslo väčší prehľad, ale aj nadhľad nad obchodnými údajmi. Tešíme sa aj úspore času pri vytváraní faktúr a objednávok. Oceňujeme vynikajúcu podporu programu ONIX, vďaka ktorej sú prípadné problémy a chyby systému riešené takmer okamžite. Zobraziť prípadovú štúdiu.

Ing. Marek Greško
TITANS freelancers, Personálna agentúra

S ONIXOM máme vždy aktuálne informácie o stave materiálov na sklade. Šetrí nám množstvo času pri výpočte spotrebovaného množstva materiálov vo výrobe. Do zavedenia ONIXU sa výpočet robil v Exceli, a to iba raz za štvrťrok. Teraz je spotreba známa okamžite. Dnes nám ONIX skutočne pomáha pri podnikaní a uľahčuje prácu. Zobraziť prípadovú štúdiu.

Andrea Krajčírová
VASPO STONE, s. r. o., Výroba kamenného obkladu

Zdieľať
Súvisiace témy k článku
KROS
O nás
Blog
Kontakty