Treba mať eshop?

S myšlienkou založenia eshopu sa pohrávajú v podstate dve skupiny majiteľov. Prvou je tá, ktorá si ku už fungujúcej kamennej predajni pridá eshop, ktorý bude predávať takmer to isté, ale obslúži zákazníkov z oveľa širšieho okolia. Zároveň to nebude znamenať výrazné zvýšenie nákladov, ako by to mu bolo pri zriaďovaní a prevádzkovaní obchodu v inom meste. Druhá skupina majiteľov sa rozhoduje pre eshop, aj keď kamennú predajňu nemá. Hlavným dôvodom je začať predávať svoje produkty a zároveň si výrazne nezvyšovať náklady zriaďovaním predajne.

Ak už teda majiteľ dôjde k rozhodnutiu, že už eshop chce, začína sa celkom slušný kolotoč úloh, ktoré musí zvládnuť, aby eshop mohol otvoriť. V týchto veciach však môže nájsť výraznú pomoc na internete, kde nájde desiatky článkov o tom, ako postupovať pri výbere eshopu, na čo si dať pozor, aký eshop si vybrať (krabicový alebo „na mieru“) a ako komunikovať s návštevníkmi eshopu.

Spravidla sa začína s menším eshopom (desiatky ponúkaných produktov), ktorý, ak sa darí podnikaniu, postupne narastá na stovky produktov. Pri napĺňaní eshopu obsahom je dobré sa inšpirovať radami, ako vkladať produkty, popisy, fotografie. Výsledky predaja eshopu totiž často nie sú len o samotnom produkte, ale aj o tom, ako je návštevníkom prezentovaný. A určite netreba zabudnúť ani na to, že výsledky eshopu budú závisieť aj od relevantnej návštevnosti, ktorú sa tam podarí pritiahnuť. Ak už majiteľ má firemný web so slušnou návštevnosťou, má to o trochu jednoduchšie – stačí presmerovať prípadných záujemcov do eshopu. Ak firemné stránky nemá alebo sú slabo navštevované, prípadne chce ešte návštevnosť eshopu zvýšiť, je dobré zaregistrovať sa do cenových porovnávačov a tiež začať využívať platenú internetovú reklamu.

Čím má eshop viac predajov, tým je dôležitejšie venovať sa zefektívňovaniu predajného procesu – čím môžu byť napr. stavy na sklade, importy objednávok, platobná brána, prepojenie s účtovníctvom, automatické emaily, cielené ponuky a ďalšie.

Najdôležitejším elementom v eshope je vždy zákazník

Preto s ním treba komunikovať prívetivo a zároveň reagovať rýchlo. Treba odpovedať a čo najmenej bolestne pre zákazníka aj vybavovať prípadné nedostatky a reklamácie. Aj dobre vybavený negatívny podnet môže viesť k spokojnému zákazníkovi, ktorý dá napr. pozitívne hodnotenie eshopu a zároveň pri ďalšom svojom nákupe využije práve váš eshop.

Určite sa nedá v pár odstavcoch zhrnúť, čo všetko treba urobiť, aby bol váš eshop úspešný. Ak predávate produkt, ktorý je pre zákazníka hodnotný, vľúdne sa o zákazníka staráte a vyvarujete sa zásadných chýb pri prevádzkovaní eshopu, je veľmi pravdepodobné, že budete s výsledkami na začiatok spokojní.

Sledujte výsledky a reagujte

Ako aj pri iných činnostiach v podnikaní, tak pri predaji cez internet určite platí, že treba sledovať výsledky a reagovať. „Zavedený“ eshop nebude v podstate nikdy. Ak sa mu nebudete venovať a prispôsobovať ho novým požiadavkám (obsah, forma prezentácia, komunikácia so zákazníkom, produkty, lepší eshop, optimalizácia pri vyhľadávaní, výkonný marketing…), je možné, že už o pár mesiacov alebo o rok, nebude dosahovať ani polovičný výkon dneška. 

Komentáre k článku:

Súvisiace témy k článku:
KROS
Share via