Umelá inteligencia (nielen) pre podnikanie, časť 3: 7 krokov k integrácii umelej inteligencie do vašej firmy

Autor článku

Autor článku

Martin Spano je slovenský počítačový vedec, spisovateľ, futurista a popularizátor informatiky, programovania a umelej inteligencie. Prednáša na technologických konferenciách a zapája sa aktívne do verejnej diskusie o umelej inteligencii. V sérii svojich blogových článkov nás uvedie do sveta umelej inteligencie a jej potenciálu vo svete podnikania a účtovníctva.

Ako sme si povedali v predošlých častiach, umelá inteligencia prináša pre každého vrátane firiem veľa výhod. Dokáže minimalizovať náklady, maximalizovať výnosy a optimalizovať procesy vnútri firmy. V tomto článku si načrtneme postup, ako by ste si umelú inteligenciu mohli integrovať aj do vašej firmy.

Ešte predtým ako začneme, si musíme ozrejmiť jednu dôležitú vec. Vy musíte úprimne chcieť umelú inteligenciu do procesov vo vašej firmy zahrnúť. Čo tým myslím? Po jednej prednáške, kde som práve o tejto téme rozprával, si ma zastavil jeden pán s prekvapivou otázkou: „Chcel by som, aby sme mohli povedať, že vo firme používame umelú inteligenciu, ale nechce sa mi investovať peniaze ani čas. Čo mám urobiť.” Moja odpoveď bola nasledovná: „Zaskočili ste ma, ale odpoveď je v podstate jednoduchá. Keď zajtra prídete do práce, zoberte do ruky smartphone a urobte niekoľko fotiek. Práve ste použili minimálne niekoľko algoritmov strojového učenia, takže môžete povedať, že vo firme používate umelú inteligenciu.”

Nakoľko pokračujete v čítaní ďalej, nie je toto našťastie váš prípad. Tu je sľúbených 7 krokov pre integráciu umelej inteligencie do vašej spoločnosti:

1. Naštudujte si tému umelá inteligencia

Zistite, čo to je, kde sa používa, aké sú jej výhody a nevýhody. Pokiaľ preferujete slovenčinu, vhodný je na to napríklad tento seriál, články o umelej inteligencii na Wikipédii a moja kniha, ktorú si zadarmo môžete stiahnuť na mojom webe. V angličtine je tých zdrojov viac, jednak vo forme online kurzov na stránkach ako Udemy či Coursera, prípadne aj knihy. Tie som pre časopis Forbes odporučil v článku Umelá inteligencia a jej budúcnosť. Mnoho kvalitných videí o úvode do problematiky sa dá nájsť aj na YouTube.

2. Porozmýšľajte, kde by ste umelú inteligenciu vedeli využiť

Uveďte si príklad. Dajme tomu, že má vaša firma linku podpory. Tú v súčasnosti obsluhujú ľudia. Na tento problém by už v súčasnosti boli možné nasadiť tzv. chatbot.

3. Stanovte si konkrétne ciele

Pokračujem prípadom chatbota. Chatboty majú v súčasnosti svoje obmedzenia, takže si môžete napr. cieľ stanoviť, že chatbot dokáže obsluhovať 50 % všetkých hovorov.

4. Kontaktujte externých expertov

Skontaktujte sa s konzultantom alebo firmou, ktorá sa vývojom chatbotov zaoberá. Takáto firma má už s takýmito riešeniami bohaté skúsenosti a pozná teda všetky za a proti jednotlivých riešení.

5. Uskutočnite pilotný projekt

Dôležité je overiť si, či je použitie umelej inteligencie niečo, čo vašej firme naozaj prinesie nejakú pridanú hodnotu a zvýšenie produktivity. Na to je vhodný práve pilotný demo projekt. Môže sa vám stať, že nakoniec zistíte, že umelá inteligencia, aspoň v súčasnom stave vývoja nie je pre vás, čo je samozrejme v poriadku, pretože v tomto štádiu ste do nej ešte veľa neinvestovali.

6. Počítajte s budúcou expanziou

Už od začiatku myslite na to, že v budúcnosti budete chcieť použitie umelej inteligencie vo vašej firme rozšíriť. Umelá inteligencia potrebuje veľmi vysokú výpočtovú silu a obrovské množstvo úložného priestoru. Myslite na tieto veci už od začiatku, vyhnete sa tak problémom so škálovateľnosťou v budúcnosti.

7. Integrujte umelú inteligenciu do každodenného behu vašej spoločnosti

Gratulujem, všetky počiatočné kroky ste úspešne uskutočnili, môžete integrovať umelú inteligenciu do bežného behu vašej spoločnosti.


Súvisiace témy k článku:
Komentáre k článku:
KROS
Copy link