8 pravidiel správania sa šikovných tímov

V rámci zdieľania nášho know-how tentoraz prinášame niekoľko užitočných pravidiel nielen pre fanúšikov SCRUMU a agilného riadenia.

1. Vysvetľujte svoj pohľad na vec a úprimne sa pýtajte

“Fakt si myslíš, že to bude fungovať?“ nie je úprimná otázka. Schováva sa za ňou podozrenie, že podľa vás to riešenie nezafunguje. Za úprimnou otázkou je snaha dozvedieť sa niečo, čo ešte neviete. V takomto prípade môžete skúsiť formuláciu: „Nie som si istá/istý, že by to mohlo fungovať kvôli XYZ. Čo konkrétne teba presvedčilo, že to fungovať bude?“

2. Zdieľajte všetky dôležité informácie

Znamená to, že zdieľate aj informácie, ktoré nepodporujú riešenie, ktoré preferuješ.

3. Používajte konkrétne príklady a odsúhlaste si význam dôležitých slov

Konkrétny príklad znamená pomenovať ľudí, miesto, udalosť. Teda namiesto všeobecného vyjadrenia “Myslím, že niektorí z nás nedodržujú záväzky z retra“, môžete povedať: “Patrik, pustil si sa do novej úlohy. Zvolal si pred tým stretko s tímom podľa dohody z retra?“

4. Popíšte svoje uvažovanie a zámery

Ak popíšete ostatným svoje uvažovanie a zámery, okolie si už nebude musieť vymýšľať vlastné vysvetlenia, ale rovno pochopí, prečo robíte to, čo robíte, prečo zastávate daný názor.

5. Zamerajte sa na záujmy, nie na pozície

Tu asi bude na vysvetlenie najvhodnejší príklad. Predstavte si, že chcete mať otvorené okno. Kolega chce mať okno zatvorené. Ak si nechcete zahrať súťaž, kto dlhšie vydrží so striedavým otváraním a zatváraním okien, môže sa toto zdať ako neriešiteľná situácia. Ak si však vysvetlíte svoje záujmy (ja chcem otvoriť okno, lebo mi je veľmi teplo. Kolega chce mať okno zatvorené, aby nesedel v prievane), viete sa zamerať na riešenie vašich záujmov a nájsť riešenie, ktoré bude vyhovovať obom.

6. Overujte si svoje predpoklady a úsudky

Stalo sa vám už, že vás vedúci pozval na stretnutie a nevysvetlil dôvod? Čo sa s vami stalo? Pravdepodobne ste aj niekoľko dní hľadali rôzne dôvody, čo asi môže chcieť. Až na stretku si zistili, že chcel niečo celkom iné. Ak si uvedomíte, že si v situácii, kedy si vytvárate vlastné úsudky o niečom, čo nepoznáte, je najvhodnejšie sa priamo spýtať, o čo ide.

7. Spoločne navrhujte ďalšie kroky

V situácii, keď vy aj všetci ľudia v tíme máte k dispozícii všetky dôležité informácie, ste na najlepšej ceste vymyslieť spoločné riešenie a konkrétne kroky za naplnením cieľa.

8. Diskutujte “neprístupné” témy

Koľkokrát ste sa cestou z práce sťažovali, že nejaký kolega nerobí to, čo by mal, alebo že si presadzuje stále len svoje názory. Sťažujeme sa takto kade komu v dobrom úmysle nikoho sa nedotknúť a nikomu neublížiť. V skutočnosti si ani neuvedomujeme, že takýmto chovaním k problému prispievame. Ak sa toho nakopí veľa, tak je len otázkou času kedy vybuchneme, čo často býva v situácii, ktorá s problémom nemá nič spoločné a okolie okrem výbuchu hnevu netuší, o čo nám išlo. Preto s citlivým prístupom riešte aj neprístupné témy.

Tieto pravidlá budú len ďalšou technikou, ak sami seba nenaladíme na určité hodnoty a predpoklady.

HODNOTY:

  • Otvorenosť (zdieľať všetky informácie)
  • Zvedavosť (úprimne sa zaujímať o názor ostatných)
  • Informovaná voľba (poskytovať informácie, aby všetci zúčastnení mohli robiť správne rozhodnutie)
  • Zodpovednosť (preberať zodpovednosť za svoje konanie, ale aj pasivitu)
  • Súcit (chápať obavy druhých)

PREDPOKLADY:

  • Máte nejaké informácie, druhí tiež majú nejaké informácie
  • Každý z nás môže vidieť veci, ktoré iní nevidia
  • Je možné, že prispievate k prehlbovaniu problému, ktorý práve riešite
  • Názorové rozdiely sú príležitosť k učeniu
  • Ľudia s vami môžu nesúhlasiť a mať pritom dobré úmysly
Komentáre k článku:

Súvisiace témy k článku:
                  
KROS
Share via