Menu

Vyrobený na Slovensku: Aký je príbeh najpredávanejšieho slovenského ERP?

Vyrobený na Slovensku. Taký je ONIX, prvý slovenský podnikový systém. Plný praktických automatických funkcií. Odvážne konkurujúci SAPu. Jeho cesta na trh bola plná rozhodnutí – dobrých, aj tých, ktoré občas zaboleli. Učili sme sa, pýtali slovenských podnikateľov, tvorili, menili. Aby sme vo výsledku mohli byť na ONIX hrdí. A my sme.

Aký je príbeh ONIXU? Čo stalo za jeho vznikom a prečo sme sa rozhodli, že chceme robiť slovenské ERP? Odpovede sa dozviete v rozhovore s Milošom Kašubom, garantom programu ONIX.

KROS už viac ako 27 rokov prináša do slovenského podnikania stavebné a ekonomické softvéry, ktoré používa viac ako 100 000 používateľov. Prečo ste sa rozhodli vystúpiť zo zabehnutej komfortnej zóny a pracovať na slovenskom ERP systéme?

Išlo vlastne o logické vyústenie situácie s našimi zákazníkmi. Keď potrebuje živnostník či firma spracovávať jednoduché alebo podvojné účtovníctvo, mali sme pre neho programy ALFA plus a OMEGA, kde okrem účtovníctva môžu fakturovať, viesť sklad a pripojiť si registračné pokladnice či e-shop. Ale ak už niekomu nepostačovali funkcie v sklade a v obchode v rámci OMEGY, tak sme pre nich už ďalšie riešenie nemali. Keďže sme im chceli pomáhať pri podnikaní aj naďalej, jedinou možnosťou bolo spraviť ďalší silnejší program. Prvý prototyp vznikol v roku 2011.

O tom, ako bude vyzerať ONIX už od začiatku rozhodovali zákazníci. Nie je to náročnejšia cesta?

Áno, je. Ale stojíme si za ňou. Od začiatku vývoja a zhotovenia prvého prototypu sme spolupracovali so zákazníkmi. A bolo to jednoznačne správne rozhodnutie, pretože sme neprogramovali to, čo sme chceli my, ale postupovali sme na základe skúsenosti našich zákazníkov. Aktívne sme s nimi spolupracovali a na základe ich prvotného nadšenia sme produkt začali vyvíjať. Väčšina z nich pracuje s ONIXOM dodnes.

Ako ste si vyberali firmy, ktoré boli vo vývoji s vami?

Drvivú väčšinu nám vybrali kolegovia z oddelení výroby a konzultácii k programu OMEGA. Veľmi dobre poznajú svojich zákazníkov, takže pre nich nebolo náročné vybrať nám desiatku tých, ktorí už z OMEGY vyrástli.

ONIX v praxi – aká bola jeho prvá misia?

K prvému zákazníkovi sme išli s veľmi surovým programom, pretože sme chceli čo najskôr počuť názory z praxe. Išlo o firmu s piatimi používateľmi, ktorá zabezpečuje predaj a inštaláciu kuchynských liniek na mieru. Čo sa týka zložitosti procesov, tak to bola pomerne jednoduchá firma, no doslova sa topili v šanónoch. Každá zákazka bola v samostatnom šanóne. Požiadavka od majiteľa firmy bola jasná: “Upratať, pretože v opačnom prípade už viac nedokážeme napredovať“. A aj napriek tomu, že nešlo o zložitú firmu, tri mesiace sme skúšali a veľa odlaďovali. Ale tak to malo byť, keďže sme sa chceli vyhnúť hotovému robustnému riešeniu, ktoré by nespĺňalo požiadavky zákazníkov.

Hovorí sa, že človek sa najlepšie učí na vlastných chybách. Tie však môžu niekedy aj bolieť. Kedy to najviac zabolelo?

Po úspešnej prvej implementácií sme sa odhodlali na ďalšieho zákazníka. Bola to reklamná agentúra, kde so systémom pracuje takmer 30 používateľov. A keďže to bol úplne opačný prípad, ako predchádzajúca firma, zakúsili sme krst ohňom.

Táto firma má interné účtovníctvo spracovávané v OMEGE. Uvedomujeme si silu OMEGY a vieme, koľko námahy je za tým, aby sme mali vždy načas zapracovanú legislatívu, ktorá sa tak často mení. Preto sme sa rozhodli ponechať účtovníctvo v OMEGE a prepojiť ju s ONIXOM tak, aby sa údaje navzájom prenášali. Po nasadení sme zistili, že prvotné prepojenie musíme úplne prerobiť.

Na druhej strane, bez tejto razantnej zmeny by nás ranné bolesti dobiehali ešte veľmi dlho. Teraz sa tomu tešíme, pretože stále to je najväčší zákazník ONIXU. A hlavne, každý ďalší už boli v porovnaní s nimi hračka.

Mnoho podnikateľov vôbec netuší, že by potrebovali nejaký podnikový systém. Ako firma zistí, že už potrebuje informačný systém?

Paradoxom je, že aj v dnešnej dobe máme zákazníkov, ktorí na podnikový systém prechádzajú priamo z excelovských tabuliek. Žiadny medzistupeň, žiadny krabicový softvér.

Zhodnotiť s nadhľadom, kedy už firma potrebuje poctivé riadenie je pre samotného podnikateľa veľmi náročné. Podľa našich skúseností je to tak, že väčšina firiem to pocíti, až keď to horí. A ako vieme, hasiť oheň je oveľa bolestnejšie, ako mu predchádzať. Keď sa firme darí, obchody pribúdajú, sklad sa rozrastá, ľudí je viac. Popri eufórii z úspechu však zistia, že všetko je náročnejšie. Na obsluhu, čas, organizáciu, evidenciu. V tej chvíli by si to podnikatelia mali uvedomiť, že na toto už excel nestačí. Ak cítite nedostatky vo fakturácii, nemáte prehľad o zákazkách a majetku, je to signál, že niečo nie je v poriadku.

Pre aké typy firiem a segmenty podnikania je ONIX stavaný?

ONIX už teraz pomáha stovke slovenských firiem v oblasti maloobchodu, veľkoobchodu, výroby, zákazkového obchodu, stavebníctva aj e-shopov.

Pre firmy je občas veľmi ťažké zistiť skutočný počet odpracovaných hodín na zákazke, s ONIXOM nie. Umožní priebežné sledovanie plnenia zákazky, vývoja tržieb aj nákladov.

V maloobchode aj veľkoobchode ponúka vyhodnocovanie predajov, s ktorým ľahko zistíte bestsellery ako aj ležiaky, ktoré už dlho niekto nechce. Ľahko vyhodnotíte aj zmenu predaja pri akciových cenách. Svoj predaj aj sklad tak môžete riadiť na základe poctivých dát. Podnikatelia ocenia aj schvaľovanie faktúr v mobile alebo mobilného skladníka s prepojením na čítačky. Veľkou výhodou je prepojenie s eshopmi a kuriérskymi spoločnosťami, čo výrazne zrýchli expedície a zníži chybovosť.

Hravo si poradí aj s výrobou. Montáž, balíčky aj sady – zmontovanie a finalizácia výrobkov s ONIXOM bude bez problémov. ONIX prináša poriadok aj do interných procesov. Kontrolu stavu áut, revíziu a servis zariadení môžete plne prenechať na ONIX. Mobilná aplikácia umožní vykonávať zásahy a servisy priamo u zákazníka.

Očaril vás ONIX? Spoznajte ho bližšie a zistite, ako môže pomôcť aj vám. Kontaktuje nás a dohodnite si nezáväznú konzultáciu.

Firmy, ktorým už ONIX pomáha

Zdieľať
Súvisiace témy k článku
KROS
O nás
Blog
Kontakty