Poctivé firmy majú radi poctivé riešenia. Prečítajte si, ako pomohol náš softvér ONIX veľkoobchodnej firme AZ FLEX, ktorá má zastúpenie v 3 európskych štátoch. Od konkurencie sa odlišuje predajom unikátnej izolácie – penového skla, ktoré je jedinou nestlačiteľnou izoláciou. Zároveň treba povedať, že nejde o klasické stavebniny ani kúrenárske obchody, kde si kúpite takmer čokoľvek. Ide o úzko špecializovaný veľkoobchod zameraný výlučne na izolácie a kazetové stropy.
Začiatok sprevádzaný šťastím
Firma pôsobiaca na českom trhu sa pred 14 rokmi rozhodla rozšíriť pôsobisko na Slovensko a za centrálu si vybrali Žilinu. Ako prebiehalo rozbehnutie neexistujúcej pobočky podľa vzoru materskej firmy si zaspomínal výkonný riaditeľ firmy, Ing. Róbert Kováčik: „Začínali sme veru ťažko. Našiel som inzerát v Žilinskom večerníku, na ktorý som zareagoval a po troch kolách pohovorov som to miesto dostal. Následne všetko začalo. Nájsť správne priestory pre umiestnenie prevádzky, skladov, obehať banku, nájsť tých správnych ľudí. V pozícii obchodníka som sám navštevoval všetkých developerov. Spolu s účtovníčkou a jedným skladníkom sme mali vypočítané, že investícia nám so všetkými nákladmi vyjde na pol roka. A asi sme mali šťastie, pretože sme vyhrali veľkú zákazku s kazetovými stropmi do jednej automobilky. Potom sme otvorili pobočku v Košiciach a neskôr v Bratislave.”
Keď firma prerastie softvér
S programom OMEGA vo firme pracovali od roku 2005, čím patria medzi našich dlhodobých zákazníkov. Avšak ako firma rastie, tak sa zvyšuje aj náročnosť procesov. Až sa nakoniec dosiahne úroveň, kedy informačný systém bráni firme posúvať sa vpred. V tomto prípade to boli najmä nasledovné skutočnosti:
- Vytváranie ponúk v Exceli z dôvodu potreby zadávať percentuálne navýšenie predajnej ceny oproti skladovej.
- Nemožnosť naceniť položku, ktorá sa nenachádza na sklade.
- Trojnásobné množstvo skladových kariet – každý sklad musel mať samostatne zaevidovanú kartu. V prípade zle vybratej karty z iného skladu následne cenová ponuka obsahujúca nesprávne údaje.
- Nedostatočné informácie z objednávkového systému.
- K dispozícii len jedna tlačová zostava obsahujúca prehľad o sklade.
- Medziročné porovnávanie dát ručným prepisovaním do Excelu.
- Informácie roztrieštené na rôznych miestach firmy – v rôznych priečinkoch, šanónoch či dokonca na rôznych pobočkách.
„Bratislavská pobočka bol taký svet vo svete. Keď mali toho veľa, tak úplne prestali s nami aj košickou pobočkou komunikovať. Nevedeli sme, čo od dodávateľa objednali, aká objednávka tam už prišla, či vybavili zákazníka… Vlastne sme vôbec nevedeli, čo chalani v BA robia, pretože každý to mal len vo svojom počítači alebo zošite.“
KROS verzus konkurencia – 1:0
Prechod na niečo nové nie je nikdy jednoduchý, takže rozhodnutie o zmene sa nerodí ľahko. Prvý krok prichádza s uvedomením si, že aktuálna situácia je dlhodobo neúnosná a zmena bude nevyhnutná. Otázkou zostáva, čo si vybrať. Na trhu je na výber z viacerých softvérov. Čo presvedčilo pána Kováčika?
„Samozrejme, že sme zvažovali aj iné programy. Vyhral fakt, že ONIX je rovnako ako OMEGA tiež od KROSU. Preto sme nepochybovali, že servis bude na vysokej úrovni. A nezmýlili sme sa. Všetko, čo nám bolo povedané, vždy platilo. A to je pre mňa veľké plus.“
Bolo to správne rozhodnutie?
Hoci pán riaditeľ by sa s odstupom času rozhodol pri výbere softvéru rovnako, cíti, že určité veci by spravil inak. Prečo?
„Chalani mi na to ešte stále frflú. Moja chyba je, že som to so zamestnancami neodkomunikoval správne. To by som určite spravil inak. Ale z pohľadu výberu programu by som nemenil. Najväčší prínos je v objednávkovom module. Tiež teraz presne vidíme, v akej fáze sa zákazka nachádza nielen u nás, ale vidíme informácie za všetky pobočky. A sledovanie štatistík je neporovnateľné. V minulosti sme napríklad koncoročné bonusy nevedeli sledovať vôbec. Ďalším ukazovateľom prínosu je, že aktuálne môžeme prijať nového zamestnanca aj s nižšími požiadavkami na danú pracovnú pozíciu, nakoľko je program intuitívny. Ako príklad možno uviesť, že v našom sklade môže pracovať aj žena, ktorá tento sortiment vôbec neovláda.”
“Nepochybne nám ONIX šetrí čas, avšak cítim, že zatiaľ s ním pracujeme len na 75 %. Sú tam ešte chybičky krásy, na ktorých stále pracujeme a snažíme sa vychytávať všetky muchy, aby sme vedeli pracovať ešte efektívnejšie. Môžem povedať, že ak sme OMEGU využívali takmer na 100 %, tak ONIX nám ponúka minimálne raz toľko možností práce s programom, o ktorých aktuálne vieme. Keď sa doladia všetky detaily z našej strany aj zo strany KROSU, tak možno predpokladať, že v konečnom dôsledku nám ONIX bude vedieť ponúknuť ešte viac komplexných nástrojov ako v súčasnosti od tohto programu očakávame, a to nielen na sledovanie zákaziek a pohybu tovaru.”
Výpovede zamestnancov
Vo väčšine firiem o zmenách rozhoduje manažment. A keď sa povie, že sa ide niečo meniť, tak nikto sa na to neteší. Prečo? Lebo je to niečo nové, nepoznané. Mení sa to, čo je roky zaužívané. A v tejto firme to nebolo inak. Hovoria o tom pán Šustek (obchodník v Žiline) a pán Tivadár (skladník v Košiciach):
„Za tie roky sme už mali zaužívanú rutinu. Je dosť ťažké pochopiť nový systém práce a človek je v tom na začiatku stratený. Jednoduché zákazky sme síce zvládali sami, ale pri náročnejších trvalo dlhšie, kým sme sa zorientovali. Žiaľ, stále sa u nás nájdu ľudia, ktorí na to frflú a porovnávajú, prečo sa to nerobí tak ako v OMEGE. No ako firma sme sa potrebovali posunúť ďalej a ja to vnímam ako super posun. Helpdesk funguje výborne, takže všetky otázky aj podnety sa vždy riešia a nikdy nič nezostane visieť nezodpovedané. Napríklad v ONIXE máme na mieru vytvorenú tlačovú zostavu, ktorá má 10 možností, čo je fantázia. Zobrazím si jednu a prekonfigurujem na konkrétneho zákazníka podľa potreby – zobrazím si len jednotkové ceny, zostavu bez cien alebo akokoľvek potrebujem.“
„Približne 95 % dodávateľov máme zahraničných (Nemecko, Poľsko, Belgicko, Česko, Francúzsko a pod.), takže vypĺňanie cudzích názvov skladových kariet je pre nás veľká pomoc. Už viac netreba pozerať iný katalóg a XY ďalších tabuliek s informáciami o tom, aký kód má výrobca, aké je jeho názvoslovie danej karty, aké veľké balenie sa od neho objednáva, koľko kusov je v jednom balíku, atď. Aktuálne z ONIXU posielame viac ako 90 % odoslaných objednávok a citeľne sa znížila chybovosť pri objednávaní tovaru.“
„Už pár rokov sme vnímali, že firma nemá prehľad o množstve vytvorených ponúk. Každá prevádzka mala samostatné číslovanie a nemali sme informácie naprieč celou firmou po pobočkách, pretože každá fungovala so samostatnou evidenciou u seba vo svojich vlastných priečinkoch. Teraz všetci všetko vidia a je v tom prehľad. Naviac, ak jeden človek spraví ponuku, tak všetci ostatní z tohto dokladu vychádzajú. Postupným vytváraním dokumentov sa podstatne šetrí čas. V minulosti jeden zamestnanec vytváral ponuku v Exceli na svojom PC a keď niekam odbehol, muselo sa na neho čakať, kým ju dokončí. A následne druhý zamestnanec odznova vytváral objednávku vo Worde.“
Budúcnosť slovenských pobočiek firmy AZ FLEX
Pre českých majiteľov ja hlavný cieľ neustály rast obratu. Ale pre slovenského riaditeľa je to v najbližšej dobe zmena priestorov pobočky v Bratislave aj v Košiciach. Všetci veria, že sťahovanie do nových priestorov bude zaujímavejšie aj pre zákazníkov. A zároveň na pobočkách v Žiline a Bratislave boli prijatí noví zamestnanci. Dúfame, že aj vďaka ONIXU bude ich proces zaúčania rýchlejší.
Aj vás očaril ONIX?
Radi vám o ňom povieme viac. Napíšte nám, čo vás zaujíma. Čoskoro sa ozveme, zodpovieme zvedavé otázky a ochotne poradíme. Nechce sa vám otázku písať? Zavolajte nám na 041/707 10 20.